www.hsv.se

Utvärdera mer än bara resultaten

2010-03-24
Regeringen vill att studenternas resultat ska ligga till grund för bedömningen av en högskolas kvalitet. Anders Flodström skriver i ett debattinlägg att han är positiv till att det blir ett tydligare resultatfokus. Men även innehållet i utbildningarna måste granskas.
Vadmal eller Armani? Kvalitet eller excellens? Synen på kvalitet har under de senaste åren drastiskt förändrats och näringslivet har gått före.

Kvalitet ses allt oftare som en unik utvecklingskraft. Kvalitet är att produkten, tjänsten eller infrastrukturen ska vara attraktiv för kunden och/eller brukaren i en bredare kontext. Hållbar, social och livsstil blir ledord.

Kvaliteten på den högre utbildningen ses nu i motsvarande perspektiv. Kvalitet är inte längre bara något som berör universitet och högskolor och deras sätt att utbilda och forska, det berör också intressenter som studenter och arbetsmarknad.

När universitet och högskolor blir friare och avregleras måste också Sverige tydligare ta sitt demokratiska ansvar för den viktigaste delen av vårt kunskapssamhälle: förmågan att utbilda och därmed skapa den nationella kompetens som vi behöver för vår globala konkurrensförmåga.

Våra ingenjörer och alla andra från akademiska yrkesutbildningar bör vara de allra bästa.

Min uppfattning är att utbildning och den kompetens som den skapar är mer fundamental för ekonomisk och vetenskaplig utveckling än forskningen. Vi är helt beroende av kompetensen för att kunna nyttja all forskning.

Högskoleverket har tagit fram ett förslag till ett nytt kvalitetsutvärderingssystem som ger den dynamiska utveckling av högskolans utbildningar som vi behöver.

Vårt förslag innebär att utbildningarnas kvalitet granskas. Det interna kvalitetsarbetet är lärosätenas eget ansvar och granskas inte. Förutsättningarna för och förmågan att utforma utbildningens innehåll, examination och relation till arbetsmarknaden granskas. Studenternas resultat granskas genom att pröva kvaliteten på de självständiga arbetena.

Högskoleverkets och regeringens förslag ger båda de självständiga arbetena en mycket central roll i det nya utvärderingssystemet. Det är bra. Granskningen av dessa gör att vi får veta hur väl studenten lärt sig att tillämpa sin kunskap på verkliga problem.

Både vi och regeringen efterfrågar också tidigare studenters åsikter om användbarheten av utbildningen. Det är bra. Det ger en direkt information om utbildningens kvalitet sedd från arbetsmarknaden. Vi hade dock gärna sett att även studenterna på de aktuella utbildningarna hade fått ge sina åsikter.

Förutom att granska de självständiga arbetena vill vi alltså granska utbildningarnas innehåll och lärandemål, och hur examinationen av dessa visar att studenterna nått den kunskap och kompetens som avses.

Lärosätena har full frihet att utforma utbildningen, men utbildningens mål och hur vi vet att dessa mål uppnås måste vara tydligt för studenter och arbetsmarknad. Men regeringen vill inte att vi ska granska utbildningarnas innehåll. Den anser att detta inskränker de avreglerade universitetens och högskolornas handlingsfrihet. Den vill att vi enbart ska fokusera på studenternas resultat.

Men att begränsa utvärderingssystemet till endast de självständiga arbetena likställer bra studenter med bra utbildning. Det kan jag inte stå bakom.

Anders Flodström
Universitetskansler